تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟ (1)

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

طراح قالب

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
عناوین مطالب وبلاگ
::
طراح قالب

::شهداء , جبهه و جنگ
::فرهنگی و هنری
::علمی و فناوری
::خبری
::اقتصادی
::سیاسی
::عقیدتی
::ورزشی
::اجتماعی


در سازمان بیلدربرگ چه میگذرد؟ - فراماسونری
سربازان امام مهدی (عج)
اثبات در قید حیات بودن امام زمان (عج)
مجموعه مقالات و کتب الکترونیکی در زمینه جنگ نرم
تهاجم فرهنگی، مرگ تدریجی یک ملت
دوکوهه؛ سجده گاهي به وسعت آسمان
یا فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
غرب از ایران اسلامی می‌ترسد؛ نه ایران هسته‌ای
باز هم جمعه و چشم انتظاری ما …
چرا آمریکایی‌ها از نیروی قدس می‌ترسند؟
ما همه حاج قاسم هستیم
اسرائیل هرگز در قواره تهدید کردن و اقدام علیه جمهوری اسلامی نیست
رهبر معظم انقلاب: هر تجاوزی را با سیلی محکم و مشت پولادین ارتش، سپاه و بسیج پاسخ می‌دهیم
سید حسن نصرالله:ایران رهبری نمونه در جهان دارد
به مناسبت شهادت سردار مقدم و جمعی از همرزمانش در حادثه انفجار زاغه مهمات
زندگی‌نامه حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای
عکس شهداء را می بینیم / عکس شهداء عمل می کنیم
بسیجی عاشق کربلاست
گزارش دیدار مسئولان از خانواده های محترم شهدا و ایثارگران
شهداء شرمنده ایم . . .
بسیج ارزش است و بسیجی مفتخر به آن
عشق یعنی استخوان و یک پلاک
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون
سفارش آنلاین قلیون
الو قلیون
تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: پایگاه بسیج شهید خدادوست
:: یاور 110

آمار بازديد :

:: تعداد بازديدها:
:: کاربر: Admin

<-PollName->

<-PollItems->

bach

سايت مراجع تقليد

 آيت الله سيد علي خامنه اي (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جواد تبريزي (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله محمد تقی بهجت (رحمة الله علیه‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله نوري همداني (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله  سید صادق شیرازی (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله لطف الله صافي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله ناصر مکارم شيرازي (مد ظله العالي‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله سيد علي سيستاني (مد ظله العالي)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله وحيد خراساني (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جوادي آملي (مد ظله العالي ‌)
اااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
 آيت الله جعفر سبحاني (مد ظله العالي)

جهت دريافت كد لوگوي مراجع كليك كنيد







پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وبلاگ من خوش آمديد .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ کمک کنید .


تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟ (1)

 

تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟ (1)

انتظار


مکتوب پیش رو می‌کوشد تا با بهره گیری از موازین علمی به سوالی که چند روز است به صورت جدی و تا حدی گسترده مطرح شده است پاسخ بگوید هر چند اصل پرسش بسیار قدیمی می‌باشد! سعی نویسنده با اقرار به کمی سرمایه‌ی علمی اینست که آموخته‌های خود از محضر بعضی از بزرگان دانش فقه و اصول و نیز یافته‌های خویش از آثار بزرگان فقها و علما را به میان آورد و فارغ از هر انگیزه یا اندیشه‌ی غیر علمی و با رعایت ادب و احترام پاسخ مسأله فوق را ارائه کند.


اما اصل سوال این است که آیا می‌توان وقت ظهور مبارک حضرت ولی عصر(عج) را تعیین نمود؟

مثلاً این‌طور بیان نمود که دیگر باید مردم را آماده‌ی ظهور نمود چون نزدیک است و یا این‌طور اظهار نظر  کرد که خدا شاهد است که دیگر ظهور نزدیک است و یا این‌گونه نوید داد که نسل ما به عنوان مثال عصر ظهور را درک خواهند نمود.

خواننده گرامی می‌داند که برای یافتن پاسخ به سوال فوق در وهله‌ی اول هیچ راهی جز رجوع به منابع دست اول اسلام وجود ندارد. یعنی عقل، قرآن مجید و احادیث رسول گرامی اسلام و اهل بیت مطهر ایشان (علیهم السلام). در مرحله بعد باید این منابع مورد جستجو قرار گیرند که آیا در این زمینه پاسخی دارند یا خیر؟

اما درباره‌ی عقل باید بگوییم: نهایت توان عقل در اینجا از گمانه زنی و به اصطلاح از یک پیش بینی ضعیف تجاوز نمی‌کند. چون اصولا احاطه و تسلطی بر علل و حوادث مۆثر بر وقوع ظهور ندارد همان‌طور که زمان وقوع قیامت را نیز نمی‌تواند تعیین کند چنانچه آیات قرآن مجید نیز به حسب فهم ما انسان‌های معمولی در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند. اما در عوض در میان روایات، احادیث نه چندان کمی وجود دارد که با صراحت تمام مسأله تعیین وقت ظهور را ناممکن و بلکه حرام و ممنوع اعلان کرده‌اند شایان توجه آنکه علاوه بر کثرت نسبی این روایات بعضی از آن‌ها از اعتبار و فتقان صدوری و سندی نیز برخور دارند. لازم است در اینجا یادآور شود که مبنای نگارنده در این مقاله به طبع عده‌ای از بزرگان (1) فقها و اصولیون معتبر دانستن احادیثی می‌باشد که وثوق و اطمینان به صدور آن‌ها از جانب اولیای دین، وجود داشته باشد.

 

آیا می‌توان وقت ظهور مبارک حضرت ولی عصر(عج) را تعیین نمود؟ مثلاً این‌طور بیان نمود که دیگر باید مردم را آماده‌ی ظهور نمود چون نزدیک است و یا این‌طور اظهار نظر کرد که خدا شاهد است که دیگر ظهور نزدیک است و یا این‌گونه نوید داد که نسل ما به عنوان مثال عصر ظهور را درک خواهند نمود

در اینجا چند نمونه از این روایات را می‌آوریم آنگاه توضیحاتی درباره‌ی آن‌ها عرض می‌کنیم سپس بعضی احادیث را که می تواند مستندی جهت تعیین وقت باشد می‌آوریم و بررسی می‌کنیم. سپس بعضی احادیث و در پی آن چند نکته و شبهه و نیز سخنان بعضی بزرگان علما و اندیشمندان معاصر را به عنوان تأیید مدعای خود ذکر می‌کنیم.

در اینجا یک نکته اساسی را مناسب است یادآور شویم و آن اینکه در این مجال مختصر فقط صفت و درجه اعتبار احادیث یاد شده را می‌آوریم و از بحث‌های مفصل رجالی و درایه ای چشم می‌پوشیم البته در صورت ضرورت حاضر به انتشار آن مباحث نیز می‌باشیم، اما احادیث:

1-ثقه‌الاسلام کلینی- قدس سره- در کتاب ارجمند اصول کافی در "باب کراهیة التوقیت" باسندی موثق و معتبر از حضرت امام باقر (علیه السلام) نقل می کند که جناب فضیل بن یسار از حضرت پرسید: "لهذا الامر وقت؟ فقال: کذب الوقاتون، کذب الوقاتون، کذب الوقاتون ...." (2) این حدیث را جناب شیخ طوسی نیز با سندی تقریبا مشابه در "کتاب الغیبة" (3) آورده است اما ترجمه آن: راوی می گوید پرسیدم: آیا برای این امر وقتی هست؟ حضرت فرمودند: دروغ گفته اند وقت گذران، دروغ گفته اند وقت گذاران، دروغ گفته اند وقت گذران ....

2- جناب شیخ صدوق با سندی معتبر و مورد وثوق نقل می کند که حضرت امام رضا (علیه السلام) در مورد چهارمین امام بعد از خود به دعبل خزاعی فرمودند: ".... و بعد الحسن ابنه الحجة القائم المنتظر فی غیبته المطاع فی ظهوره لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله عزو جل ذلک الیوم حتی یخرج فیملأ الارض عدلأ کما ملئت جورأ و اما متی فاخبار عن الوقت فقد حدثنی ابی عن ابیه عن آبائه علیهم السلام لا یجلیها الوقتها الا هو ثقلت فی السماوات و الارض لأ تاتیکم الا بغتة" (4)این حدیث شریف را با سندی بسیار مشابه با سند مرحوم صدوق، جناب ابوالقاسم علی بن محمد بن علی الخزاز در کتاب ارجمند "کفایه الاثر"(5) نقل نموده است.

ترجمه ی فرمایش امام رضا(علیه السلام) چنین است... و پس از حسن، فرزندش حجت قائم همو که در غیبت او منتظرش هستند و در ظهورش فرمانبردار او هستند امام می باشد. اگر فقط یک روز از دنیا باقی مانده باشد خداوند عزوجل آن روز را آنقدر به درازا می کشاند تا او خروج کند پس زمین را پر از عدل می نماید آنسان که مملو از جور و ستم بوده است و اما پاسخ به پرسش از زمان آن، خبردادن از وقت آن است و حال آنکه پدر من از پدرش و ایشان از آباء خویش (علیهم السلام) نقل فرموده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وقتی از ایشان پرسیدند، چه زمانی قائم از فرزندان شما قیام خواهد نمود فرمودند: در وقت این امر هیچ کس آن را آشکار نخواهد ساخت مگر خداوند متعال آن خروج در آسمانها و زمین گرانبار است و شما را درنمی رسد مگر بصورت ناگهانی. 

ظهور

3- جناب شیخ طوسی در "کتاب الغیبة" توقیع مبارکی را از جانب ناحیه مقدسه ی حضرت ولی عصر- خطاب به اسحاق بن یعقوب نقل می فرماید که به توقیع اسحاق بن یعقوب معروف می باشد این توقیع را جناب شیخ صدوق نیز نقل نموده است امام زمان(عج) در فرازی از این توقیع فرموده اند: اما ظهور فرج از اموری است که امرش وابسته به خداست (البته همه امور به دست خدای متعال است ولی این تعبیر نشاندهنده خصوصیت انحصاری امر ظهور است) وقت گذاران دروغ گفته اند.(6)

 در خور توجه فراوان آنکه این توقیع شریف به ضعف سندی مشهور شده است لکن باید بدانیم این توقیع مبارک در نزد تعداد نه چندان کمی از فقها و علماء به عنوان حدیثی معتبر معرفی شده است و بلکه با درجه بالایی از اعتبار شناخته شده است به اعتقاد نگارنده همین نظر درست و متقن است در اینجا فقط به ذکر نام بعضی از این بزرگان بسنده می کنیم این اسامی به این ترتیب است آیات عظام:

سید محمود شاهرودی (7) شهید سید محمد باقر صدر (8) شیخ مرتضی حائری یزدی (9) و نیز آیات عظام سید کاظم حائری (10) سید محمود هاشمی شاهرودی (11) و شیخ جعفر سبحانی (12)

4- جناب شیخ طوسی باسندی معتبر و قوی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل می کند که فرمودند: هر آنکس از مردم که برای تو وقتی (برای ظهور) تعیین کرد هیچ بیم هراسی نسبت به تکذیب وی در خود راه مده(13) این روایت هشدار دهنده و نسبتا شدید البیان را جناب شیخ نعمانی نیز در کتاب "الغیبة" خود نقل نمود ه است. (14)

تا بدینجا چهار روایت را که به لحاظ علمی دارای درجه ی اعتبار بودند نقل کردیم و حداقل از نقل هفت روایت دیگر چشم پوشی نمودیم. لکن در اینجا مناسب می دانیم روایت دیگری را که حاوی نکات راهگشای ارزنده ای است نقل کنیم. البته به نظر میرسد این حدیث نیز دارای اعتبار و اتقان در خوری بوده باشد که بحث از آن در این مجال خلاف وعده ی ما خواهد بود مرحوم کلینی از راوی نقل می کند که "کنت عند ابی عبدالله (علیه السلام) اذ دخل علیه منهم، فقال له: جعلت فداک أخبرنی عن هذا الامر الذی تنظر، متی هو؟ فقال یا مهزم کذب الوقاتون و هلک المستعجلون و نجا المسلمون. (15) این روایت را با سندی دیگر جناب شیخ طوسی نیز نقل فرموده است (16) البته در پایان نقل مرحوم شیخ یک جمله ی دیگر هم وجود دارد و آن اینست "و الینایصیرون" که یعنی سرانجامشان به سوی ما می باشد که این فراز احتیاج به شرح دارد و لکن ما را از هدف این نوشتار مختصر دور می کند اما ترجمه ی آن چنین است.

در میان روایات، احادیث نه چندان کمی وجود دارد که با صراحت تمام مسأله تعیین وقت ظهور را ناممکن و بلکه حرام و ممنوع اعلان کرده‌اند شایان توجه آنکه علاوه بر کثرت نسبی این روایات بعضی از آن‌ها از اعتبار و فتقان صدوری و سندی نیز برخور دارند

راوی می گوید شخصی به نام مهزم به حضرت صادق (علیه السلام) عرض کرد جانم به فدای شما! به من بفرمایید این امر که منتظر آن هستیم در چه زمانی خواهد بود؟ حضرت فرمودند: ای مهزم! دروغ گفت اند وقت گذاران و آنانکه شتاب بیجا دارند و هلاک شدند و آنان که تسلیم هستند نجات یافتگان اند مشاهده می شود که صریحا ملاک هلاکت، عجله ی بیجا و معیار نجات تسلیم معرفی شده است. اما نکاتی پیرامون آن چهار حدیث معتبر که نقل کردیم: در این قسمت تنها به دو نکته اکتفا می کنیم و بقیه نکات و دیگر مطالب وعده داده شده را به مقاله ی دوم که در پی این مقاله خواهد آمد وا می نهیم:

1- از هر چهار حدیث می توان حرمت تعیین وقت ظهور را استنباط نمود. چون در احادیث 1و3و4 تعیین وقت به عنوان کذب معرفی شده است در حدیث 1و3 صریحا فرموده شده ست وقت گذاران دروغ می گویند و در حدیث 4 حضرت بطور قاطع به راوی می فرمایند اصلا هراسی از تکذیب کسیکه وقت ظهور را تعیین می کند نداشته باشید اما این حرمت در حدیث 2 بطور دیگری برداشت می شود چون حضرت ثامن الحجج از قول پیامبر اکرم می فرمایند: این مسأله را در وقت خودش فقط خداوند اظهار میکند و این یعنی تعیین زمان ظهور امری ناممکن است و در نتیجه تعیین کننده وقت ظهور دروغ خواهد گفت.

2- ممکن است بگوییم مراد از تعیین وقت که امری ناممکن و حرام می باشد اینستکه آدمی همراه با یقین یا اطمینان زمان آن واقعه ی مبارک را تعیین کند وگرنه اگر توأم با احتمال یا گمان تعیین وقت کند عمل حرامی مرتکب نشده است چنانچه این مسأله ممکن نیز هست ولکن به نظر می رسد اولا با توجه به تأکیدات صریح حضرات معصومین(علیهم السلام) و ثانیا با توجه به سکوت خود حضرات در باره تعیین وقت حتی اینگونه تعیین وقت نیز ممنوع و حرام بوده باشد.

البته درباره ی نشانه های ظهور نکاتی هست که در مقاله دوم تقدیم خواهد شد.

 

پی نوشت:

1- به عنوان نمونه: رک: اوثق الوسائلآیت الله موسی تبریزی، ص182، الرسائل القهیه اثر محقق خراسانی  ص 345نهایة الافکار تقریرات محقق عراقی قده ج4- ص227 نهایه الدرایة اثر محقق اصفهانی قده ج2- ص399

2- الاصول من الکافی، طبع دار الکتب الاسلامیه ج1، ص 368

3- کتاب الغیبة، طبع موسسة المعارف الاسلامیه ص424-425

4- کمال الدین و تمام النعمة، طبع موسسة النشر الاسلامی، ص404-405

5- کفایه الاثر، نشر دلیل ما، ص388-390

6- کتاب الغیبة، ص291 کمال الدین و تمام النعمی، ص511

7- کتاب الحج، ج3، ص348

8- مباحث الاصول، الجزء الثانی من القیشم الثانی، ص513-514

9- کتاب الخمس، ص157

10- ولایة الامر فی عصر الغیبة 120-122 (به احتمال نه چندان ضعیف بهترین تبیین از این مساله در همین کتاب ارجمند افاضه شده است)

11- بحوث فی الفقه کتاب الخمس، ج2، ص50-52

12- الصوم فی الشریعة الاسلامیة الغزاء، ج2، ص90

13- کتاب الغیبة، ص426

14- الغیبة، ص289

15- الاصول من الکافی، ج1، 368

16- کتاب الغیبة، ص426

 

بخش مهدویت تبیان

 




:: موضوعات مرتبط: فرهنگی و هنری، عقیدتی، ،

نوشته شده توسط پایگاه بسیج شهید خدادوست در شنبه 1 دی 1391


:: شهید حسن تهرانی مقدم
:: بوی انتظار....
:: یا رقیه....
:: سلام بر مهدی فاطمه
:: وهابیت نقطه تاریک جهان اسلام
:: ۹ دلیل برای حمایت ملت ایران از سوریه
:: ولادت پيامبر اسلام حضرت محمد مصطفي(صلي الله عليه و آله و سلم)
:: اسرار نماز
:: چادری ها . . .
:: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
:: تودیع و معارفه فرماندهی پایگاه مقاومت بسیج شهید خدادوست الکله
:: اهمیت شرکت در انتخابات
:: میان کوچه چل نامرد و یک زن
:: پیام تبریک به مناسبت پیروزی دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری
:: صعود سرافرازانه تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2014 برزیل را تبریک عرض می نماییم.
:: جزئیات نتایج انتخابات ریاست جمهوری به تفکیک تقسیمات کشوری + جدول
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش ششم)
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش پنجم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش چهارم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش دوم )
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش سوم)
:: جشن پوریم؛ رقص یهود در هولوکاست ایرانیان ( بخش اول )
:: شهداء شرمنده ایم . . .
:: شهداء شرمنده ایم . . .
:: فهرست نامزدان شورای شهر های چهارگانه تنکابن
:: زندگینامه شهید آوینی ( سید شهیدان اهل قلم )
:: وصیتنامه شهیدسیدمرتضی آوینی
:: تصویر سازی شهید آوینی
:: تصویر سازی شهید مهدی باکری
:: تصویر سازی شهید علی اکبر شیرودی
:: تبریك میلاد امام علی علیه السلام
:: مولودی های میلاد حضرت علی (علیه السلام)
:: اسامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اعلام شد
:: رجعت 5 پیامبر با امام حسین(علیه السلام) !
:: رجعت نوعی زنده کردن مردگان است
:: چرا نشانه‌های ظهور همه خشن هستند؟
:: خوشا به حال منتظران!!
:: رهبر معظم انقلاب: انتخابات 24 خرداد آزمون افتخارآميز ديگري براي ملت ايران است
:: معنای «لیلة الرغائب» چیست؟
:: هم پیمان با ولایت ، حماسه ای دیگر خواهیم آفرید
:: خصوصیات مطلوب رییس جمهور آینده
:: تأثیر حضور
:: بنده حقیقی خدا کیست؟
:: پاسخ به دو شبهه پیرامون ولایت فقیه !!
:: حضرت زهرا (س)
:: تصاویر هنگام ورود امام به ایران در سال 57
:: يوم الله 22 بهمن
:: مناظره شیخ مفید با خلیفه دوم عمر بن خطاب
:: تعیین وقت ظهور، ممنوع!(2)
:: تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟ (1)





بسم ربّ الشّهداء والصّدیقین پایگاه مقاومت بسیج شهید خدادوست آلکله
pb.khodadust@gmail.com




:: خرداد 1393;
:: دی 1392;
:: آذر 1392;
:: آبان 1392;
:: مهر 1392;
:: شهريور 1392;
:: مرداد 1392;
:: تير 1392;
:: خرداد 1392;
:: ارديبهشت 1392;
:: فروردين 1392;
:: اسفند 1391;
:: بهمن 1391;
:: دی 1391;
:: آذر 1391;
:: آبان 1391;
:: مهر 1391;
:: شهريور 1391;
:: مرداد 1391;
:: تير 1391;
:: خرداد 1391;
:: ارديبهشت 1391;
:: فروردين 1391;
:: اسفند 1390;
:: بهمن 1390;
:: دی 1390;
:: آذر 1390;
:: آبان 1390;
:: مهر 1390;
:: شهريور 1390;

آبر برچسب ها

جشن , پوریم , روز , نحس , رقص , یهود , هولوکاست , ایرانیان , سیزده به در , جشن , پایگاه , بسیج , شهید , خدادوست , آلکله ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ | طراح قالب

Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by pb-khodadust